slogan
stripe

Nieuws


fotoHet traktorverhaal

 

Deze vlucht vond plaats op de laatste wedstrijddag van de Kempen Cup te Weelde, nl 24/05/2009. 
 


foto


 

De voorspellingen waren niet al te bijster, daardoor werd de start van 12.45u uitgesteld naar ongeveer 14.20u. Stilaan gingen de eersten de lucht in en trachtten de zwakke onregelmatige belletjes in de blauwe lucht te bestijgen. Enkelen haalden hun toestel uit de startrij en ook ik was even twijfelachtig of ik wel zou vertrekken. De Robin nam plaats voor onze Twin en vertrokken waren we. Al tijdens de sleep werd duidelijk dat het ‘gene vette’ zou zijn. Los op 650m (dank u sleeppiloot) voelde ik zwak stijgen onder mijn linker vleugel. De thermiek werd mede zichtbaar gemaakt door een 5-tal andere toestellen. Hier ging het tot ongeveer 780m. Enkel lichte enkelzitters bleken hoger te geraken – die verdomde libellekes toch! 

Na een uurtje dwalen, zweten en vloeken behaal ik voor de eerste keer +1000m. De aanwezige plaatselijke afscherming van AC bleek hier en daar wat gaten te krijgen en richting Keiheuvel zag de lucht mooi blauw. De ‘2S’ zat op dat moment al boven Sanicole. Ons eerste keerpunt uit de B-proef was Zonhoven, dan Weelde kerk om opgelijnd te zijn voor de finish. De startlijn van Ravels brug werd door ons gekruist op 1050 m. Van hieruit ben ik in rechte lijn, met behulp van wat rugwind, tot aan Dessel-kanalen gestoken. Hier aangekomen op 600m keek ik uit naar een nieuwe zucht van thermiek. Voorzichtig stak ik door richting Keiheuvel, met de velden van Postel in mn ooghoeken. Zonder al te veel zakken zou ik het moeten halen. Ik vlieg ten slotte met een Twin waarvan de finesse niet zo bijster is. De ‘ RWY 25’ is in gebruik dus mik ik op ‘het fabriek’ naast het veld. De frequentie staat inmiddels op 119.20 als op 240m de vario positief aanduid. Hoog boven me draait de Röhnlerche met Patrick Govers als piloot. Die wist me te vertellen dat het op 900m gedaan was met stijgen. Met een dikke meter op de integrator stijg ik inderdaad tot 900m, dan maar door. Naast me de Discus 2ct ‘3KC’. Voorzichtig tasten we de lucht af in de richting van Sanicole en vinden tot onze frustratie bitter weinig stijgen. Uiteindelijk beginnen we te draaien boven Sanicole op opnieuw 650m. Meer dan 0,6 m/s krijg ik er niet uit. Tot ik een beetje verder glijd en plots boven de rode daken naast het veld een flinke duw onder m’n rechter vleugel krijg. Ik draai onmiddellijk in en vind er 1,8 m/s. Al snel zitten we weer aan het plafond en met 1100 m ga we door richting Zonhoven. Hierbij mik ik op de industrie van Houthalen, dat zou zeker moeten geven. Ik kom daar aan op 700m en kan direct indraaien in de mooiste bel van de dag. Een mooi ronde bel van 2,0 m/s. Al draaiend ronden we ons keerpunt van Zonhoven. Opnieuw blijkt de Twin niet hoger te willen dan een goeie 1000m. Terug richting Weelde gaan we vrij vlot vooruit, gevolgd door een ASK-21 met Koen Vanderputten als piloot en Peter Bertels in zijn Std Libelle. We nemen dezelfde bellen als op de heenweg, dewelke aangeduid worden door andere toestellen van onze klasse op weg naar Zonhoven. 

Zonhoven – Keiheuvel ging zeer goed. Aangekomen boven Balen gaf de hoogtemeter slechts 500m, doch zag boven Dessel-kanalen en boven Dessel centrum zwevers draaien. Ik gokte op de Glaverbel, het glasfabriek van Mol, gelegen langs het kanaal. Hier heb ik kunnen aanpikken op 350m in een onregelmatige bel tot 700m, toen was ik ze kwijt. Ook de ASK-21 hield het hier voor bekeken. Samen schoven we op richting kerncentrale van Mol. Hier zag ik diep onder me de ‘MC’ draaien, Bert Schmelzer Jr. Ikzelf, de ASK-21 en een Ka-13 begonnen elk ons stijgen te zoeken doch vonden niets regelmatig. Constant verleggen had mekaar voor de voeten vliegen als gevolg. Ondertussen kwam de Peter Berteld onder ons aan. Van 450m kunnen klimmen naar 800m was niet genoeg om Weelde kerk te kunnen halen. Ondertussen was onze ‘2S’ reeds gefinished op Weelde – knap gedaan! Ik hield het voor bekeken en volgde de tip van Stijn op, die had me net gezegd dat tussen Keiheuvel en Weelde elk centrum gaf. Dus met 800m vertrokken, Dessel centrum afgetast – niks, Retie centrum afgetast – niks, potverdorie hier gaan we het krijgen hé…SeeYou mobile geeft -300m voor Weelde Aero, onze hoogte 300m. Op 200m, tussen het centrum van Retie en de autostrade – op 12km van Weelde, tracht ik de laatste keer een bel te pakken. Deze bleek niet krachtig genoeg om ze te kunnen vasthouden en al snel stond ik in een prachtig patattenveld. De twin werd vakkundig afgerond op de sporen van de tractor en kwam na een kort remspoor tot stilstand, midden in dit grote veld.  

Ongeveer 20 min na onze landing zag ik een ASK-21 en een Ka-13 doorsteken richting Weelde, die hadden dus wel het geduld en werden beloond met een thuislanding en een geslaagde task! Zo tussendoor hoorden we ook een turbo en zagen we een oversleep, dus we waren zeker niet de enigen met pech. Onderzeg hadden we da ASW-15 van Howard Van Doninck zien staan in een veld bij Dessel en had Tom een ander toestel zien landen enkele velden naast het onze. 

Onze problemen waren echter nog niet over. Ik vond geen toegang tot het veld. Toch niet aan de kant waar onze twin geparkeerd stond. Een mogelijke toegang werd ons ontzegd door de bewoners, die hun bbq niet lieten verstoren. Deze toch vriendelijke mensen wezen me een andere weg aan, aan het andere uiteinde van het veld. Terwijl m’n co-piloot Tom Niville bij de twin bleef wandelde ik door op zoek naar een toegang.  



De ophalers waren reeds onderweg. Ik had hen er van op de hoogte gebracht dat het niet eenvoudig zou worden. We zouden de twin namelijk nog een heel stuk moeten duwen alvorens aan de rand van het veld te geraken. Plots viel mijn oog op een enorme stal achter een huis gelegen vlak langs het veld. Misschien was dit wel de eigenaar van dit veld. Ik ging aanbellen en vertelde tot diens verbazing dat ik er geland was met een zweefvliegtuig. Wanneer de plaatselijke boer dit hoorde trok deze zijn sloffen aan om te komen kijken. Ik vroeg hem of hij eventueel zou kunnen helpen met een tractor. Bereidwillig als hij was, belde deze zijn neef om ons een handje toe te steken. Deze kwam slechts enkele minuten later met een mastodont van een tractor aangereden en heeft ons met de nodige zorg veel zweet gespaard. De Twin werd netjes uit het veld getrokken tot aan de weg. Van een service gesproken. Nog voor de ophalers ter plaatse waren was het ‘zwaarste’ gedaan. Zo gemakkelijk hebben mijn ophalers het nog Nooit gehad. De twin afbouwen was geen enkel probleem omwille van de talrijke ophalers en al snel stonden we weer op Weelde met een mooi verhaal en leuke foto’s.  

 



Het was weer een zeer toffe en aangename wedstrijd met helaas niet zo’n geweldig weer, maar toch 3 geldige dagen. Albatros was zeer sterk vertegenwoordigd en behaalde zeer mooie resultaten! Mijn co-piloot Tom Niville en ik vormden weer een efficiënt team! Zeker voor herhaling vatbaar.

Eindresultaat van team-ES : 5de van 15 deelnemers in de clubklasse. Voor ons: op 1 – Koen Vanderputten op ASK-21, op 2 Stijn Vandeboer op Std Libelle ‘2S’, op 3 Peter Bertels op Std Libelle, op 4 Pieter Lievens op Std Cirrus. Niet slecht gedaan met die Twin hé ;-). 
 

Gemaakt door: Ben Heylen

 

Fotogalerij fotogallerij
Quote

" In a world full of people, only some want to fly. Isn't that crazy?"

Seal