slogan
stripe

Nieuws


fotoAlbatrossers in de kijker: Francis Berx

Onder de vleugel bij de vliegende reporter van de liga: Francis Berx

 

Net na het afsluiten van seizoen 2011 spreek ik af met Francis Berx in het clubhuis van Albatros. Er heerst een gezellige sfeer, een tafel herbergt enkele kaartspelers, jongere leden praten aan de toog over het voorbije seizoen en in de ruimte ernaast staat een LS4 waaraan het winterwerk volop aan de gang is.

Om rustig te praten zonder ik me met Francis af in een bureel dat pas bij aangebouwd is aan het clubhuis. Francis is en belangrijk lid achter de sterke Albatros club. Ik wil graag van hem horen hoe hij helpt dit te verwezenlijken.


francistwin
Francis startklaar in de twin
foto:Wil Janssens

Jij bent één van de 13 mensen waar het mee begon in 1972. Hoe is de club ontstaan?
We waren lid van een andere Limburgse club en waren niet meer akkoord met de politiek van de club. We wilden als zelfstandige zweefvliegclub opereren en niet meer afhankelijk zijn van de motorclub. Het bestuur deelde echter onze visie niet en we besloten daarom een eigen club te stichten. Na wat zoeken naar een geschikt vliegveld kwamen we op Kiewit terecht. Met 13 hebben we toen Albatros gesticht.


Wie van die 13 zijn nog steeds lid?
Naast mezelf zijn Jan Evens en Thieu Berger nog steeds lid.


Hoe oud was je toen?
Ik was toen 20. Ik begon met vliegen toen ik 16 was. Vier jaar na de oprichting van Albatros ben ik hulpinstructeur geworden en daarna in 1979 sportcommissaris. Sinds begin november van dit jaar ben ik instructeur

In een nieuw opgerichte club kan je er waarschijnlijk niet direct volop tegenaan gaan. Hoe ging het er bij Albatros aan toe in de eerste jaren?
Ons eerste toestel was een Bergfalke die we kochten van de Meeuw. Twee jaar later hebben we dan onze hangaar gebouwd. Prestatievliegen was er niet direct bij maar we mochten wel met privé toestellen van andere leden vliegen. Door de werken aan de uitbouw van de nieuwe club kwam prestatievliegen ook niet op de eerste plaats. Dit kwam er pas in 1976 na de aankoop van de Cirrus75.


FBtwin
Een jonge Francis bij de twin

Wat was je rol in het begin van Albatros?
In het begin was ik penningmeester. Iets waar ik me steeds mee bezig gehouden heb is de vlootplanning. Ik organiseerde ook vanaf 1977 de Kiewit cup. Dit was aanvankelijk een inter-clubwedstrijd tussen Albatros en Diest. Pas de laatste 10 jaar is onze wedstrijd echt groot geworden.
Ik heb de Kiewit cup 15 jaar georganiseerd.

Jullie hebben een mooie vloot en toch geen heel groot ledenaantal. Hoe realiseren jullie dit?
We zijn er natuurlijk trots op dat we als enige club geen minutengeld vragen. Dit is vanaf het begin onze stelling geweest, we willen niet dat er iemand moet komen landen omwille van zijn centen. De algemene kosten worden verrekend in het lidgeld. Verder betaalt ieder lid 15 euro per maand. De eerste 4 jaar komt dit geld op de rekening van de club terecht en daarna wordt het een renteloze lening die kan teruggevraagd worden als iemand de club verlaat. We zien ook niet hoeveel geld we in de kas hebben maar hoeveel we gaan hebben. We hebben liever het genot van nu met goede toestellen te vliegen en er iets langer over te doen om deze af te schrijven door het feit dat we met geleend geld werken. Op deze manier wordt die last ook gedragen door de mensen die er in de toekomst op gaan vliegen. De sleepkosten worden enkel gedekt door de startprijs. We slepen ook al lang tot 600 meter. Dit stamt nog van de tijd van toen we met de Rhönlerche vlogen. Met de klassieke sleep tot 500 meter kon je niet veel doen met dat toestel…


FBcirrus
Met Cirrus75 klaar wachten voor de sleep

Jullie hebben een volledige vloot van plastic. Hoe ging de overgang?
Zonder problemen. Wat we ook merken sindsdien is dat de gemiddelde leeftijd terug daalt. Vroeger hebben we meer promotie gemaakt maar dit heeft niet zo veel uitgehaald. Sinds de vloot uitsluitend uit plastic bestaat, stromen de nieuwe leden toe. Veel mensen die aan het kamp deelnemen blijven ook lid.


juryduty
Task setting Kiewit Cup 2008 foto: Wil Janssens

bear seelen
Samen met baer Selen, Kiewit Cup 1992 foto: Wil Janssens

De uitbreiding van de hangaar nadert ook zijn einde. Dit kost toch ook een flinke hap uit het budget?
Dit wordt gedeeltelijk betaald met steun van de stad Hasselt. Als competitiesport hebben wij een afgevaardigde in de sportraad. Voor infrastructuurwerken kan men een tussenkomst aanvragen. Zonder deze steun zou het erg moeilijk geweest zijn. Als de uitbreiding voltooid is, zal de hangaar in zijn geheel 15 meter diep zijn en 60 meter breed, ideaal voor zweefvliegtuigen.


FBka13
Als jeugdig Ka13 vlieger

In die nieuwe hangaar komt ook iets nieuws in heb ik vernomen!
Dat klopt, in maart verwachten we onze nagelnieuwe Duo Discus XLT. Deze is uitgerust met handbesturing voor mensen die door een handicap hun voetenstuur niet meer kunnen gebruiken. Deze aanpassing werd gesponsord door het Belgian Handflight Fund, een organisatie die het aanpassen van vliegtuigen voor mindervaliden als doel heeft.


Jij schijnt een speciale gave te hebben! Je krijgt alles verkocht…
In 2008 zijn we begonnen met alles te verkopen wat we niet meer gebruikten. Oude radio’s, parachutes die bijna op waren, barografen,… Dit nam alleen maar plaats in en het bracht uiteindelijk toch nog een beetje extra geld op. Ik heb ooit een deal gemaakt met Tost om 8 oude haken te ruilen voor 3 nieuwe en slechts 100 euro op te leggen!

 

wedstrijdleiding
Wedstrijdleiding Kiewit Cup 1989 foto: Wil Janssens

Wat brengt de toekomst voor jou nog?
We hebben een LS6 18meter gekocht om mijn zoon Simon wedstrijden mee te laten vliegen. Ik ben aan mijn laatste jaar bezig voor ik met pensioen ga. Ik werk bij Exxon-Mobile in Machelen waar ik computerondersteuning geef. Vanaf dan heb ik meer tijd. Ze gaan nog last met me krijgen…

Albatros zal er wel bij varen! Bedankt voor het gesprek.
Kris (KAZM)

Dit artikel werd geschreven door Kris Van Dam en werd gepubliceerd in het ligablad editie 128 van de vlaamse zweefvliegliga

Gemaakt door: Simon Berx

 

Fotogalerij fotogallerij
Quote

" I fly because it releases my mind from the tyranny of petty things"

Antoine De Saint Exupery