slogan
stripe

Nieuws


fotoXL, onze DuoDiscus XLT

Op vrijdag 16 maart was het dan zo ver. Albatros mocht hun spiksplinternieuwe DuoDiscus XLT afhalen bij Schempp-Hirth. Een nieuwe mijlpaal in de geschiendenis van onze club.

 

 

Na lang wachten krijgen we ’s maandags bericht dat onze Duo zijn testvlucht heeft gemaakt. Er wordt een afspraak gemaakt om de levering vrijdag door te laten gaan. Jan, Francis en Ken passen hun planning voor de week aan en voorzien het vertrek op donderdag morgen.


KiewitVertrek

 

Afspraak om 9u bij Ken in Werchter, iedereen mooi op tijd. Snel nog een koffie of thee en dan door naar Kiewit. Simon blijft achter maar zal de berichtjes via mail en facebook verzorgen. Eerst de wagen nog helemaal voltanken en dan de aanhanger ophalen bij Albatros. Laatste checks en om 10u15 zijn we op weg naar Schempp-Hirth.

 

De gps voert ons van Kiewit naar Aken, Kerpen, Koblenz, Karlsruhe en via Stuttgart naar Kirchheim Teck waar de Schempp-Hirth fabrieken gelegen zijn. De reis verloopt vlot, gemiddelde snelheid rond de 80km/h. Tegen de middag begint onze maag te knorren en begint Jan al uit te kijken naar enige tekenen van een McDonalds. Burger King laat hij steevast links liggen, het zal en moet McDo worden, tradities mogen niet verbroken worden.


McDo Heen

 

Uiteindelijk vinden we er eentje bijna halverwege onze reis. Even de benen strekken, nodige calorieën binnen spelen en verder richting Kirchheim. Op een uurtje van de eindbestemming krijgen we telefoon van Francois. Hij was al eerder die week naar ginder voor de aflevering van een Arcus M. Kom maar naar de Hahnweide, zegt hij, veel te druk in de fabriek.

 

Zo gezegd, zo gedaan. Om 17u15 arriveren we op de Hahnweide, het vliegveld waar alle Schempp-Hirth toestellen worden test gevlogen. Francois heeft net 2 starts Arcus achter de rug, o.a. met Rinus Akkermans (vader van Wim). Het leven van een importeur kan toch hard zijn... We helpen de Arcus nog even afbouwen.


KiewitVertrek

 

Dan gaat het om 18u15 verder richting de fabriek. Als we aankomen, staat de poort van de montage hal open en zien we in een flits een staart met XL op. We zijn niet meer te houden, rolstoel op een recordtempo uit de auto en naar binnen. En daar staat ze dan, onze X-ray Lima, waaawww… De vrees dat het rood niet rood zou zijn, wordt onmiddellijk weggenomen. Het is het mooiste rood dat er is! En de instrumenten, perfect, net zoals we het willen. Alles perfect!


Duo1

duoxlt

 

Op een paar seconden tijd vergeten we alle mails die we gestuurd hebben, alle instrumentenborden die we ontworpen hebben, alle avonden die we achter de computer doorbrachten om dit mee te realiseren... Het was het allemaal waard! Tilo komt ons begroeten, het is een hartelijk weerzien. De vleugels worden nog omgeladen van de ene aanhanger naar de onze en dan zit het werk voor vandaag er op. De rest is voor morgen.


firstlook

instrumentenlook

 

Nog even de Quintus van Francois bewonderen, die is binnen 2 weken klaar. Ook dit toestel ziet er adembenemend uit. Dan scheiden onze wegen tot morgenvroeg. Francois blijft bij Tilo slapen, wij gaan naar het hotel. Afspraak morgen om 9u. We verblijven in hotel Teckblick, nog zo’n traditie, echt iets voor zweefvliegers. Minimum comfort en daardoor spotgoedkoop, meer moet dat niet zijn.


pizzeria

Tegenover het hotel ligt een pizzeria, weeral een traditie die we moeten onderhouden. Om half 8 schuiven we aan, moe, voldaan, het gespreksonderwerp van de avond: Albatros en XL. Ken mmst de foto’s nog door naar Simon die ze online zet zodat de Albatrossers ook al kunnen meegenieten. In tegenstelling tot 32 jaar geleden met de Twin, gaan we niet naar de discotheek. We houden het rustiger en sluiten de avond af met een Sambuca voor Francis en Ken en een Amaretto voor Jan. Om 22u45 gaat het licht op de kamer uit.

 

Ontbijt om 8u, simpel, lekker, goed. Om 8u50 komen we aan bij Schempp-Hirth. Francois staat er al, blijkt niet geslapen te hebben, is de hele nacht bezig geweest met het instrumentenbord van Simon omdat er een probleempje was opgetreden. Daar zie je niets meer van, ziet er uit als nieuw. De aanhanger hebben ze ondertussen ook al verder aangepast zodat alles mooi past.


paturbo

 

Nu is iedereen er, Tilo, Biggo (nr. 2 van SH), Francois en wijzelf en kan de aflevering beginnen. Punt per punt overloopt Francois de bestelbon, alles wordt tot in het kleinste detail door ons gecheckt. Francois heeft ook nog enkele extra’s geregeld, buiten alles wat hij al voor onze Duo gedaan heeft. Uiteindelijk krijgen we de boeken. We moeten enkel nog het betalingsbewijs laten zien maar dat wordt weggewuifd door Schempp-Hirth, we kennen jullie.


janinstr

kenfrancois

janfrancois

 

Dan is het tijd om te vertrekken en nemen we afscheid. Nog even tanken in het dorp zelf om het wat goedkoper te houden en om 11u rijden we Kirchheim buiten. De “verplichte” stop wordt na 2,5u rijden ingepland samen met Francois die ons nu voorbijsteekt. Francois weet toevallig DE McDonalds onder de McDo’s toch wel niet zijn zeker, met terrasje en al! Het zonnetje doet deugd. Om 15u rijden we weer.


vertrek

McDo Terug

 

En dan komt Kiewit dichterbij. Sommigen hebben niet meer genoeg aan de berichtjes van Simon en beginnen te bellen en te smssen. Hoe ver nog, hoe laat komen jullie aan? Om 18u10 rijden we de poort binnen, het ontvangstcomité staat klaar. De aanhanger gaat open en iedereen wordt een beetje stil. Nog meer volk komt aan, nog meer bewonderende blikken. Uiteindelijk is het tijd om ons nieuw paradepaardje binnen te zetten en in de bar van een pintje te genieten!


aankomst1

aankomst2

aankomst3

aankomst4

 

In 2007 organiseerden Francois en Ken het eerste Schempp-Hirth weekend op Kiewit, een weekend waar Albatrossers de kans kregen om met de het nieuwste van het nieuwste te vliegen, de prototypes van Schempp-Hirth. Eerst met de DuoDiscus x, later de DuoDiscus XL, Discus 2c, Ventus 2cxT en uiteindelijk de Arcus T. Het werd een jaarlijkse traditie. Wat tijdens die dagen begon als een droom, is nu werkelijkheid. De allereerste DuoDiscus XLT in België en die is van Albatros! En daar mogen we allemaal heel fier op zijn!

 

Gemaakt door: Ken Evens

 

Fotogalerij fotogallerij
Quote

" Mankind has a perfect record in aviation; we never left one up there!"

Jelle Hillen